Succesvol freelance opdrachten binnenhalen in 5 stappen

Klaar voor je volgende freelance opdracht? Freelance opdrachten binnenhalen kan vaak best lastig zijn, ook als je een freelancer bent met al vele jaren ervaring, een uitgebreid portfolio en goede referenties. Toch ben je ervan overtuigd dat jij dé persoon bent voor de klus die je gevonden hebt. Hoe zorg je ervoor dat de opdrachtgever contact met jou opneemt en jou de opdracht gunt? Wat wil de opdrachtgever precies? Niet alle opdrachtgevers beschrijven hun freelance opdrachten even specifiek. Dit kan het voor jou lastig maken om jezelf op een goede manier te pitchen. Wees niet bang om meer informatie te vragen. Hoe duidelijker jouw indruk van de opdracht, hoe overtuigender jij jezelf kunt verkopen. “Don’t overpromise: overdeliver” Wat er ook gebeurt: doe geen beloftes die je niet na kunt komen. Eerlijkheid duurt het langst. Als je iets niet weet of niet kunt, wees daar dan transparant over. Het hoeft voor een opdrachtgever geen dealbreaker te zijn. Het is voor je eigen geloofwaardigheid en het eindresultaat van de opdracht van belang om de juiste verwachtingen te scheppen. Onderhandelen is geven en nemen Het financiële aspect is natuurlijk niet onbelangrijk bij het uitvoeren van freelance opdrachten. Soms is het direct duidelijk: er is een vast budget of de opdrachtgever is direct bereid te voldoen aan jouw uurtarief of projectprijs. Dat zal in lang niet alle gevallen zo zijn. Hoe kom je in die overige gevallen tot een deal die voor jou goed voelt? Biedt de opdracht zekerheid of continuïteit? Voor een freelancer is een stukje zekerheid vaak wel zo lekker en misschien wel noodzakelijk. Wat biedt deze opdracht jou? Is het een eenmalige, korte opdracht of eentje die misschien wel terugkeert? Kun je een relatie opbouwen met de opdrachtgever? Sommige opdrachtgevers zijn slechts passanten, andere opdrachtgevers hebben de potentie om bij je terug te keren. Probeer voor jezelf een inschatting te maken. Wat doet deze opdracht voor jouw cv? Een opdracht uitvoeren voor een mooie opdrachtgever kan de deuren openen naar nog veel meer leuke opdrachten in de toekomst. Soms komt er een opdracht voorbij die cv-technisch te mooi is om te laten liggen. Zorg voor een goed portfolio Je kunt nog zo mooi praten; uiteindelijk wil een opdrachtgever gewoon graag concrete voorbeelden zien. Zorg ervoor dat je die paraat hebt. Als je opdrachtgevers kunt voorzien van een helder document dat jouw verhaal ondersteunt en jouw expertise laat zien, zal de opdrachtgever eerder overtuigd zijn van jouw vaardigheden. Het belang van aftercare Uiteindelijk heb je de opdracht gekregen of niet. In beide gevallen betekent dit niet direct het einde. Heb je een opdracht met succes afgerond, wees dan niet bang om feedback te vragen. Hier kun je alleen maar van leren voor de volgende keer. Is de opdracht jou uiteindelijk niet gegund? Stap over je trots en teleurstelling heen en vraag wat je had kunnen doen of verbeteren om de opdracht wel binnen te kunnen halen. Opbouwende kritiek is net zo belangrijk als positieve feedback. Succes!
zzp barometer
17-05-2019 07:00