Succesvol ondernemen met eenvoudige SEO-tips

Je eigen onderneming runnen is een fantastische uitdaging, waarbij je vooral in de beginjaren al je energie en passie stopt. Met een gedegen bedrijfsplan en een uniek of kwalitatief goed product kom je een heel eind, maar een van de grootste uitdagingen, is het op de juiste manier in de markt zetten van je product of service en dan met name op digitaal gebied. Een gelikte website die er helemaal strak uitziet en ook nog eens goed werkt op diverse smartphones is echter niet alles wat je nodig hebt om zogeheten traffic naar je website te leiden. Een van de meest essentiële onderdelen voor het genereren van verkeer is zoekmachine optimalisatie, meestal SEO genoemd. SEO staat voor Search Engine Optimization en is voor veel beginnende ondernemers een ver-van-mijn-bed-show. SEO is in beginsel echter een vrij eenvoudig te begrijpen proces en met een aantal praktische tips kom je als zelfstandig ondernemer of zzp’er dan ook al een heel eind. Waarom is SEO zo belangrijk? De vindbaarheid van een bedrijf op het internet is cruciaal voor een onderneming. Het is dan ook essentieel dat je goed zichtbaar bent als onderneming wanneer een potentiële klant zoekt naar een service of product die door jouw bedrijf aangeboden wordt. Met de juiste manier van optimalisatie kun je direct een kickstart maken met jouw bedrijf. Heb je een website, maar nog niets aan SEO gedaan? Google voor de grap eens op het product van jouw bedrijf of op gerelateerde woorden aan de service van jouw bedrijf en kijk of je jouw bedrijf kan terugvinden zonder op de naam of de plaats van vestiging te zoeken. De kans dat jij jouw onderneming terugvindt op een van de eerste pagina’s is relatief klein en dit is dan ook de ultieme reden om zo snel mogelijk te beginnen met SEO. Investeer tijd in topcontent relevant voor jouw doelgroep Wanneer je gaat beginnen met SEO dan is het goed om te weten dat hier een substantiële tijdsinvestering voor nodig is. Vooral in het begin kan in het creëren van content, wat jargon is voor inhoud, zij het tekst, afbeelding of video, behoorlijk veel tijd gaan zitten. Dit is iets wat je ervoor over moet hebben en waar je als ondernemer geen water bij de wijn zou moeten doen. De content die je creëert is namelijk essentieel en moet representatief zijn voor jouw onderneming. Wanneer je content schrijft of laat schrijven voor jouw bedrijf dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat dit in eenvoudige taal gebeurt en er niet te veel spreekwoorden en metaforen gebruikt worden. Ook is het een goed idee om achtergrondblogs te schrijven over jouw service en product en dan vooral over onderwerpen waar je klanten of klanten van concurrenten in de markt mee worstelen. Een goede manier om kosteloos aan ideeën te komen om over te schrijven is de zogenaamde Google Auto Suggest Tool. Hoe vind je die? Heel simpel, je gaat naar Google.nl, en je begint woorden te typen omtrent jouw product of dienst. Google geeft je tijdens het typen al suggesties wat je zoekopdracht zou kunnen zijn. Dit zijn vaak goede blogartikel ideeën. Te veel moeite? Probeer dan de gratis Ubersuggest tool, deze compileert op handige wijze alle ‘auto suggest’-ideeën en geeft daarbij ook een inschatting van zoekvolumes. Probeer je in het begin te richten op zoekwoorden met minder concurrentie Bij SEO draait het allemaal om zoektermen. De valkuil die veel beginnende bedrijven maken, is dat ze all-in gaan op de meest populaire zoektermen. In veel gevallen is er een moordende concurrentie en omdat jouw website nog relatief onbekend is binnen Google, zal je al snel het onderspit delven tegen “de grote jongens”. Het is dan ook aan te raden om op zoek te gaan naar zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw diensten of services, maar niet door alle concurrentie gebruikt wordt. Door je op deze zogenoemde ‘longtails’ te richten in het begin, kun je snellere sprongen maken in je zichtbaarheid. Long-tail zoekwoorden zijn zeer specifieke zoektermen die bestaan uit 3 of meer woorden. Hoe weet je nu zonder dure SEO tool of de competitie sterk of zwak is? Besteed aandacht aan de huidige zoekresultaten voor de term in kwestie. Komt het zoekwoord voor in de titels van de zoekresultaten momenteel door Google voorgeschoteld? Zo nee, dan is dit een aanwijzing dat concurrentie zwak zou kunnen zijn. Later, wanneer je een gedegen SEO-basis hebt opgebouwd kun je je ook gaan richten op de belangrijkste zoekwoorden die door de concurrentie en de grote bedrijven ook gebruikt worden. Zorg voor visueel aantrekkelijke content en houd de bounce rate zo laag mogelijk Je kan nog zulke goede zoekwoorden hebben, maar uiteindelijk is het jouw content en vooral de leesbaarheid die bepaalt of je ook het gewenste resultaat behaalt. Naast je schrijftaal en het simpel houden van de tekst, is het ook belangrijk om je tekst in te delen in verschillende alinea’s en gebruik te maken van meerdere titels en tussenkopjes. In deze titels is het ook belangrijk om tags (zoals H1, H2) en zoekwoorden op natuurlijke wijze te verwerken. Verder is het gebruik van lijsten of opsommingen ook vaak een goede trigger. Wanneer mensen naar jouw sites komen en deze snel weer verlaten, omdat het niet lekker leest dan spreken we over de bounce rate. De bounce rate geeft het percentage bezoekers weer die op jouw site terecht komen en direct weer verlaten door op de ‘terugknop’ te drukken van de browser die ze gebruiken, zij het Firefox, Chrome of Edge. Overigens in sommige gevallen is een hoge bounce rate minder problematisch. Denk bijvoorbeeld aan informatieve zoekopdrachten, zoals ‘wat is een droge blusleiding’ of ‘Bij hoeveel verdiepingen is een droge blusleiding nodig’. De zoeker daar landt op de pagina in kwestie. Die pagina bevredigt hopelijk zijn of haar informatie behoefte. En die zoeker zal dan afhaken waarschijnlijk. In zo‘n geval is een relatief hoge bounce rate, zeg 80 – 90%, geen probleem. Laat je niet afschrikken door moeilijke termen en zoek hulp in je netwerk voor het delen van tips en strategie Wanneer je als beginnende online ondernemer je gaat richten op SEO laat je dan vooral niet uit het veld slaan door ingewikkelde artikelen of jargon (zoals ‘cornerstone content’) gebruikt door anderen. De wereld van SEO kan ontzettend gecompliceerd zijn, maar in beginsel is dit een relatief eenvoudig concept, waar je als ondernemer snel en veel winst kan behalen. Op internet vind je tal van blogs met tips en adviezen om jouw website hoger te laten rangschikken in Google. Je doet er ook goed aan om je aan te sluiten bij andere netwerken of clubs met startende ondernemers, om ideeën uit te wisselen en te kijken of je wellicht ervaringen en skills kan delen. Wanneer je in je maag zit met de tijdintensiteit van het schrijven van content of de implementatie hiervan dan kun je altijd een derde partij in de hand nemen voor het schrijven van jouw content of het bewerken en uploaden hiervan. Het voordeel van de meeste SEO experts en freelance contentwriters, is dat je ze niet in dienst hoeft te nemen en je meestal op projectbasis met ze werkt of alleen per hoeveelheid content betaalt, zodat je de kosten laag kan houden.
zzp barometer
16-10-2019 10:58